Wednesday, August 31, 2005

MANDATORI (Ramlee Awang Murshid)

Image hosted by Photobucket.com
Sinopsis:

BERMULA dengan hukuman di tali gantung yang dikenakan ke atas seorang pemandu, Carlos menyimpan dendam menuntut keadilan. Seorang demi seorang yang menzalimi akan terpaku di mahkamah keadilan yang dicipta oleh Carlos sendiri. Dialah pendakwa raya dan dia jugalah hakim.

Bagi Carlos, peguambela sudah tidak perlu lagi kerana pendakwaan membawa erti kesalahan telah terbukti. Sesiapa yang diadilinya pasti akan menerima hukuman dengan sekali perbicaraan. Dan hukuman yang pasti ialah hukuman mati mandatori!

Komentar:

Novel berkisar mengenai pembunuhan dan balas dendam yang membawa kepada mimpi ngeri aku di malam hari. Tanpa belas kasihan, satu demi satu mangsa tersungkur ke bumi demi untuk menegakkan keadilan. Walau pun dengan cara yang bertentangan dengan undang-undang, pepatah pahlawan masih menjadi pegangan. "Hutang darah harus dibayar dengan darah".

Aku boleh simpulkan bahawa imaginasi penulis memang kuat sehingga penulis boleh mengintepretasikan secara panjang lebar bagaimana dan dimana setiap kejadian ditulis.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home